KLASSINEN- JA URHEILUHIERONTA

Hieronnalla tarkoitetaan erilaisin ottein tehtävää kudoksen mekaanista muokkausta. Klassisessa hieronnassa käytettäviä otteita ovat erilaiset sivelyt, hankaukset, pusertelut, ravistelut, taputukset sekä täristelyt.

Hieronnan hyötyjä

  • Rentouttaa lihasta ja siitä tulee elastisempi
  • Kiihdyttää aineenvaihduntaa, parantaa verenkiertoa
  • Lämmittää lihaksistoa
  • Pehmentää arpikudosta
  • Liikelaajuudet kasvavat
  • Edistää vammojen parantumista
  • Ennaltaehkäisee rasitusvammojen syntymistä ja lihasten kiristymistä
  • Nopeuttaa palautumista
  • Rentouttaa ja poistaa stressiä

Klassisen- ja urheiluhieronnan erot?

Urheiluhieronta sisältää hyvin paljon samoja tekniikoita ja otteita kuin klassinenkin hieronta. Urheiluhieronnassa otetaan erityisesti huomioon urheilijan tilanne harjoitus- ja kilpailukauden sekä lajivaatimuksien suhteen, annettava hoito mitoitetaan nämä asiat huomioiden. Tarkoituksena on parantaa laji- ja kilpailutuloksia.

Käsittely voi olla hyvinkin kevyttä, esimerkiksi kilpailuun tai harjoitukseen valmistava hieronta. Vastoin yleistä uskomusta, urheiluhieronta ei siis suinkaan ole aina ”sitä kamalaa murjomista”, vaikka tarvittaessa tehoja käsittelyn saadaan erikoisotteilla ja isätekniikoilla! Näitä ovat esimerkiksi poikittais- ja venyttävät otteet, mobilisoiva hieronta, faskia- eli lihaskalvokäsittelyt sekä triggerpistehieronta.

Urheiluhieronta sopii kaikille – ei tarvitse olla urheilija, että voi tilata urheiluhierontakäsittelyn!

Hieronnan kesto, voimakkuus ja käytettävät otteet sekä mahdolliset oheishoidot suunnitellaan ja toteutetaan aina tilannekohtaisesti. Hoidon alussa tehdään alkuhaastattelu esitietolomakkeineen ja hieroja tekee hoitosuunnitelman yhdessä asiakkaan kanssa kokonaistilanteen huomioiden.
Hierontakäsittelyä täydentäviä tukihoitoja voivat olla esimerkiksi lämpö- ja kylmähoidot, triggerpistekäsittely ja urheilu- tai kinesioteippaus.